Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 50)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 50 springen we aan boord bij een wonderlijk, ingenieus en machtig spoorvoertuig: de stopmachine, die ‘De Bever wordt genoemd. Hoe maakt De Bever het spoor glad?
In een vorige aflevering van deze rubriek, op zaterdag 9 mei 2020 (Aflevering 44, zie hier), hebben wij - vanaf de buitenkant - precies beschreven hoe dit speciale treinstel de rails al rijdend (en stoppend bij iedere dwarsligger) precies op zijn plaats legt en het grint van twee kanten met veel kracht eronder drukt.
Foto De Bever, Amstelveenlijn.nl
In deze 50e aflevering grepen wij de (laatste) kans aan om op de Amstelveenlijn aan boord van dit geavanceerde treinstel te klimmen en een fantastische uitleg te krijgen van één van de twee machinisten, die langs de lijn stonden te wachten tot ze richting De Boelelaan in Buitenveldert konden rijden.
Als je op de plaats van de machinist gaat zitten kom je in een duizelingwekkende ruimte met een glazen bodem (foto hierboven), waardoor je een fantastisch zicht hebt op drie pneumatische armen onder de trein. Het is moeilijk om precies de werking uit te leggen, want iedere machinist heeft twee (!) jaar opleiding nodig, voordat hij op deze bok mag kruipen.
Dit is in ieder geval uiterst verantwoordelijk werk, want heel veel reizigers en materiaal moeten hier straks dagelijks met hoge snelheid overheen. Daar zijn reizigers zo aan gewend, dat het nauwelijks is te beseffen hoe ingewikkeld deze materie is. Maar... als de rails niet goed ligt wordt er ook niet betaald en/of moet het over!
Knoppen en schermen; twee jaar opleiding
Op bovenstaande foto zien we één witte wijzer, die als de rails goed ligt in het midden moet staan.
Op bovenstaande foto zien we twee krijtgetallen; V3 (verticaal 3 cm) en 5 opzij.
Nieuw computersysteem helpt!
Op het scherm kan de machinist van De Bever precies aflezen wat er moet gebeuren. Uiterst belangrijk is de peilhoogte – overigens op een oudere grafiek voor de duidelijkheid – die aan de rechterkant naar beneden afwijkt en buiten de tolerantielijnen onder of boven komt.
Er komen in totaal acht pikkels onder de trein in actie die vastklemmen, optillen, verschuiven, verkanting corrigeren en het grint eronder drukken om het spoor recht te leggen. Dat gebeurt met een kracht van 42 ton en kost 4 euro per biels!
800 meter spoor
Tijdens het laatste 24-uurs werkweekeinde moest liefst 800 meter spoor worden rechtgelegd. Vandaar dat reizigers allemaal met de bus moesten. Vanaf half augustus kunt u zelf zien en horen of de tram knarst, piept of kraakt, want vanaf dan rijden er regelmatig 15G test-trams over het spoor.
Op de bovenste foto zien we de witte klok met de aanwijzer van de afwijking weer terug, maar nu met de precieze getallen ernaast, waardoor de machinist de volledige controle over het proces heeft.
Er is ook nog een tweede informatiescherm waarop in nog meer details aanwijzingen staan. En niet goed? Dan wordt een biels teruggereden, waarbij in de computer de gegevens van de laatste handeling volledig worden gewist en met een ‘schone lei’ kan worden begonnen. Dat is ook de reden dat er twee machinisten zijn die zicht op het spoor hebben. Veiligheid vóór alles!
Verder: Opruimen langs het spoor
Hoe is de stand van zaken verder rond de Amstelveenlijn? Overal langs het spoor - bij de kruisingen en haltes - wordt met man en macht opgeruimd. Gravers en trucks rijden bergen grond, grint en materiaal weg van de bouwplaatsen.
Ook vermelden we nog even dat bovenop de nieuwe viaducten van de Amstelveenlijn (rotondes bij Zonnestein en Kronenburg) het tweerichtingsverkeer voor fietsers wordt opgeheven. Wanneer en op welke wijze deze aanpassing doorgevoerd gaat worden is aan de gemeente. En we kunnen straks al wel een beetje gaan genieten van het nieuwe groen langs het traject, maar Nog even geduld a.u.b.!
Tekst & foto's: Henry Neeter